-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12132 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

پوشيدن شلوار چسبنده و پيراهن آستين كوتاه براي مردان چه صورتي دارد؟

خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد; به همين جهت در قرآن كريم ميفرمايد: يَـَبَنِيَّءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ...; (اعراف، 31 ـ 32) اي فرزندان آدم، زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود برداريد و ]از نعمتهاي الهي[ بخوريد و بياشاميد; ولي اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست نميدارد; بگو: چه كسي زينتهاي الهي را كه براي بندگان خود آفريده و روزيهاي پاكيزه را حرام كرده است؟! بگو: اينها در زندگي دنيا براي كساني است كه ايمان آوردهاند; ]اگر چه ديگران نيز با آنها مشاركت دارند; ولي[ در قيامت، خالص ]براي مؤمنان[ خواهد بود....

روش اسلام در مورد استفاده از زينت و آرايش، موزون و معتدل است; نه جمودوار تمايلات زيبا پسندي روح انسان را در هم ميكوبد و نه بر اعمال مسرفان و تجملپرستان صحه ميگذارد; به همين جهت، قرآن كريم در آيات 31 تا 33 سورة اعراف هم سفارش به زينت كردن ميكند: خُذُواْ زِينَتَكُمْ # قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِيَّ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ و هم بلافاصله از اسراف و زيادهروي و لاَ تُسْرفُوَّاْ إِنَّهُ لأيُحِبُّ الْمُسْرِفينَ و همچنين از اعمال زشت قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَ َحِشَ... و گناه و ستم بر حذر ميدارد.

در اسلام، استفاده كردن از زيباييهاي طبيعت، لباسهاي زيبا و متناسب به كار بردن انواع عطرها و امثال آن، نه تنها جايز شمرده شده، بلكه در روايات زيادي به آن سفارش نيز شده است.( ر.ك: وسائلالشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 3، ص 340 ـ 419، ابواب احكام الملابس، كتابفروشي اسلامي / تفسير نمونه، ج 6، ص 147 ـ 155 / حليةالمتقين، علامه مجلسي، ص 3 ـ 29، كتابفروشي علمي. ) چنانكه پيامبراكرمميفرمايد: خداوند دوست دارد هنگامي كه بندة مؤمنش ميخواهد به ديدار برادرش ]ايماني يا نسبي[ برود، خود را مهيّا و زيبا سازد( ر.ك: ميزانالحكمه، محمدي ري شهري، ج 1، ص 414 ـ 416، واژه جمال و ج 2، ص 1204، واژه زينت، دارالحديث الثقافية.).

امّا اسراف و زيادهروي در زينت و همچنين زينت و آرايشي كه موجب فساد، گناه، تجملپرستي، اشاعه فحشا و پديد آمدن زشتيها در جامعه ميشود جايز نيست; چنانكه قرآن مجيد، زنان را از نشان دادن زينت و آرايش خود به نامحرمان نهي كرده است.( ر.ك: سوره نور، 31 / احزاب، 59. ) در اسلام، زينت كردنِ مرد به طلا (مثل: آويختن زنجير طلا به سينه، انگشتر طلا به دست كردن، بستن ساعت مچي طلا به دست و...) و همچنين پوشيدن مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه و زينت كردن هر يك از مرد و زن به زينت ديگري، حرام شمرده شده است.( ر.ك: توضيحالمسائل، مراجع، بنيهاشمي، ج 1، ص 484 و 489 ـ 490، دفتر انتشارات اسلامي. )

البته گرچه توجه به زينت و زيباييِ ظاهر خوب است; امّا اسلام علاوه بر اينكه از اسراف و زيادهروي در زينت و تجملپرستي نهي كرده، به زيبايي باطن بيشتر اهميت داده است.( ر.ك: ميزانالحكمه، ج 2، ص 1205 ـ 1206، واژه زينت. ) برخي از زيباييهاي باطني كه امام سجاد7 در دعاي مكارمالاخلاق از خداوند درخواست كرده است عبارتند از: گسترش عدل، فرو بردن خشم، خاموش ساختنِ آتش فتنه، به وجود آوردن وحدت، آشتي دادن بين دو نفر، آشكار ساختن معروف و شايسته، پنهان داشتن عيبهاي ديگران، خوشرويي، خوشرفتاري، خوش خويي، سبقت گرفتن در فضيلتها، ايثار، احسان، ترك سرزنش مردم، گفتار حق گرچه گران و سنگين باشد و...( ر.ك: ميزانالحكمه، همان / مفاتيحالجنان، شيخ عباس قمي، دعاي مكارمالاخلاق اللهم صلّ علي محمّد و آله و حلّني بحلية الصالحين، و البسني زينة المتقين في بسط العدل و كظم الغيظ.... )

قرآن كريم ميفرمايد: هم چون جاهليت نخستين در ميان مردم، ظاهر نشويد و اندام و وسايل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار ندهيد. (احزاب، 33) گر چه مخاطب آية شريفه زنان پيامبر اكرمهستند; ليكن علت اين دستور، رعايت عفت است كه شامل هر نوع پوشش كه منافي عفت باشد، ميشود; بنابراين بايد از هر نوع پوشش و آرايشي كه با عفت عمومي جامعة اسلامي ناسازگار است، دوري جست.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.